تایمز: کوئیلو مقابله می کند. تکذیب خبر ممنوعیت آثار کوئلیو.

Martin Fletcher
January 15 2011 12:01AM
دیروز رژیم ایران گزارش های عجیب و دیرهنگامی مبنی بر تکذیب خبر ممنوعیت نویسنده مشهور برزیلی، پائولو کوئلیو، منتشر کرد.
این تکذیب پس از انتقادات وارد شده از سوی دولت برزیل انجام شد. برزیل از معدود کشورهایی است که روابط خوبی با ایران دارد. این تکذیب همچنین پس از قرار گرفتن متن کامل ترجمه فارسی 17 کتابش در اینترنت صادر می شود. کوئلیو خوانندگان ایرانی اش را دعوت می کند که: «تکثیر کنید، به دیگران بدهید، چاپ بگیرید و به رایگان توزیع کنید.»
کوئلیو در جمهوری اسلامی ایران محبوب است. کتاب هایش از سال 1998 در ایران منتشر شده و حدود 6 میلیون نسخه از آثارش به فروش رفته است. صدها نفر از طرفدارانش در سفر او به ایران در سال 2000 در فرودگاه به استقبالش رفتند.
اما نزد رژیم ایران محبوبیت کمتری دارد، چرا که با آرش حجازی دوستی و از او حمایت کرد، پزشکی که مدیر انتشارات ایرانی او، کاروان بود.
دکتر حجازی پس از اینکه تصویرش در هنگام تلاش برای نجات جان ندا آقاسلطان ثبت شد، از ایران به انگلستان رفت. ندا، دختری دانشجویی بود که پس از کشته شدنش در تظاهرات علیه انتخاب مجدد و مناقشه آمیز احمدی نژاد در سال 2009، به نمادی علیه سبعیت رژیم ایران مبدل شد.
رژیم ایران انتشارات کاروان را سال گذشته تعطیل کرد. هفته گذشته رابطی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آرش حجازی گفت که «هیچ کتابی که نام پائولو کوئلیو را بر خود داشته باشد، مجاز به انتشار در ایران نخواهد بود.»

دکتر حجازی گفت: «به نظر می رسد پائولو کوئلیو دارد بهای صحبت درباره من را می پردازد.»

کوئلیو نه تنها پس از توزیع ویروسی فیلم قتل ندا توجهات را به مشقات دکتر آرش حجازی جلب کرد، بلکه مقدمه ای هم بر کتاب در شرف انتشار دوستش «نگاه آهو» نوشته است و در آن قتل ندا را «جنایتی وصف ناپذیر» می خواند.

کوئلیو در وبلاگش می نویسد: «معنی ندارد که کتاب هایی را که 12 سال است منتشر می شوند، ممنوع کنند. محتوای کتاب ها که عوض نشده.»

دولت برزیل که از برنامه هسته ای ایران دفاع می کند، مسئله را پیگیری کرد. پرزیدنت روسف و آنتونیو پاتریوتا، وزیر خارجه، از ایران توضیح خواستند. آنا د اولاندا، وزیر فرهنگ، این ممنوعیت را بی حاصل خواند و گفت: «من از هرگونه سانسوری متأسف می شوم.»

دیروز، یک هفته بعد از انتشار خبر ممنوعیت، سفارت ایران در برزیل اعلام کرد که این مناقشه «از سوی دکتر حجازی، با همکاری امریکا و اسرائیل و در ادامه ی یک توطئه بین المللی برای مخدوش کردن تصویر ایران برنامه ریزی و خلق شده است.»

همچنین دکتر حجازی را به قتل ندا آقاسلطان متهم می کند.

دکتر حجازی به تایمز گفت: «وقتی متهم به ممنوع کردن کتاب های پائولو کوئلیو در ایران شدند، هم خبر را تکذیب کردند و هم به دروغ شاهد جنایتی وصف ناپذیر را هم متهم کردند.»

شما ممکن است این را هم بپسندید

17 پاسخ‌ها

  1. فرهاد گفت:

    خیلی خوبه!آقای حجازی مدعی دموکراسی هم نظرات خلاف میلشون را پاک می کنند! ادعای روشنفکریتون منو کشته آقای حجازی! اگه مردی جواب بده، چرا نظر را حذف می کنی؟

  2. حسین گفت:

    دوست عزیز آقای حجازی به کسانی جواب میهدن که لیاقت جواب را داشته باشند …

  3. سبا گفت:

    خیلی دلم می خواد این اقا فرهاد را ببینم وازش بپرسم در ازای چند وبرای کجا این گونه حرف می زنی

  4. فرهاد گفت:

    من جواب سوالات خودم را میخوام..برای هیچ خری هم کار نمی کنم..شما وطن فروشا همتون همین جورین..وقتی کم میارین ، زود برچسب حزب الهی و بسیجی و سگه و شغاله به طرفتون میزنین..تف تو روی هر چی ضد ایرانی و وطن فروشه! اقای حجازی هم اگه خیلی ادعای نویسنده گی و دکتری و روشنفکری داشت ، نباید نظرات منو حذف میکرد..قاتل ، قاتله..شاخ و دم نداره!

  5. آرش حجازی گفت:

    آقای فرهاد عزیز، تا زمانی که توهین نکنید قدمتان اینجا روی چشم ماست، هرچند از من متنفر باشید. اما شما دارید مدام فحاشی می کنید و تهمت می زنید. مجبورم برخی از یادداشت های رکیک و توهین آمیز شما را حذف کنم. وگرنه هرچه دل تنگتان می خواهد بفرمایید. خرد جمعی است که تصمیم می گیرد حقیقت چیست. یا حق. آرش حجازی

  6. حسین گفت:

    ممنون آقای حجازی

  7. سبا گفت:

    آٰقا فرهاد گل پسر
    نمی دانم منظورت از ضد ایرانی و وطن فروشی چیست اما بدان کسانی ضد ایرانی هستند که آبرو 6000ساله ایران عریز را برای ادامه حیات وقدرت به باد می دهند وحاضرند به هر بی گناهی تهمت بزنند حتی اگر این بی گناه شهادت درست بدهد وبرای گفتن حقیقت هزینه هائی را متقبل شود که کمتر کسی جرات این گونه هزینه دادن را داشته باشد
    نفس عمل وشهادت ارش حجازی مورد احترام است چرا که می دانسته با دادن این شهادت همه زندگی اش را می گیرند وافرادی مهمانند شما را به خیابان های اطراف سفارت انگلیس دعوت می کنند تا سیرکی راه بیاندازید ونامش را تئاتر بگذارید حتما پاکتی که گرفتید انقدر سنگین بوده که بتوان با آن یک ماشین خرید اگر کمتر گرفته باشی خودت را ارزان فروخته ای بهتر است که تعرفه خودت را عوض کنی صندوق ذخیره ارزی خیلی پول داره بخورید وتمامش کنید نوش جانتان

  8. فرهاد گفت:

    گفتم که ، همتون یه جورین! شما هیچکدوم پاکتی از هیچ اجنبی و دشمن ملت ایران نگرفتید و فقط من گرفتم!..کلا اخلاق همه آدمای بی منطق یه جوره! چه می خواد طرفدار دولت ایران باشه و چه مخالفش! هر کی از یکی از این دو گروه یا هر دوی اینا خوشش نیاد و حرف حق بزنه، از این وری ها برچسب حزب الهی میخوره و از اون وری ها برچسب نوکر آمریکا و انگلیس!
    تاکی می خواین به این زندگی کورکورانه ادامه بدید؟

  9. حسین گفت:

    آقا فرهاد شما کورکورانه زندگی نکن
    حیف این اسمی که داری …

  10. سبا گفت:

    اقا فرهاد یواش یواش داریم به هم نزدیک می شیم
    خیلی خوبه
    درست است همگی مثل هم هستیم ولی هرکدام یه جور فکر میکنیم درستش هم همین است
    تمام آدم هایئ که توی این وبلاگ مطلب می نویسند ادم های باهوش و با سوادی هستند که یک چیزمی خواهند وآن ازادی اندیشه واحترام است
    شما که به یک انسان ازاده تهمت می زنی وطن فروش است بر اساس کدام ادله ودلیل این چنین تهمتی می زنی .ایا شما پرونده ندا وارش حجازی را خواندی ایا می دانی که کشته شدن ندا برای ایران وایرانی تا ابد پاک نمی شود ویادش همیشه به عنوان زخمی غیر قابل درمان بر چهره ایران می ماند. به نظر شما کشته شدن ندا بدتر است یا شهادت دادن به حقیقت کشته شدن.
    فکر نمی کنم در هیچ جای دنیا شاهد را انچنان کنند که مجبور به ترک وطن شود مگر این که شهادتش به اربابان قدرت وطرفدارانش ناخوشایند اید.
    در ضمن خوشحال می شوم نظرت را درباره سیرک سفارت انگلیس هم بگویئ . به نظر شما انهائی که انجا امدند از کجا هماهنگ شده بودند

  11. فرهاد گفت:

    یه سوال…این آقای حجازی چطور به خودش اجازه داد به یه شخص دیگه(عباس کارگر جاوید) انگ قتل ندا را بزنه در حالیکه خود حجازی به قاتل بودن طرف شک داشت..چطور راضی شد که این شخص از خونه و زندگیش آواره بشه و مرگ را هر روز جلوی چشماش ببینه؟! ..این مسئله با کدوم مرام انسانی و ایرانی تطابق داره؟..صرف عضو بسیج بودن اون شخص باعث میشه که هر برچسبی را که خواستیم به طرف بزنیم؟این انصافه؟.آقای حجازی، شما مگر در چند جا نگفتید: شخص مشکوک به قتل ندا؟!…طبق فرمول شما ،پس من هم مثل یه عده دیگه به قاتل بودن شما مشکوکم…

  12. سبا گفت:

    آقای فرهاد عزیز
    در کامنت های قبلی نوشته بودی آرش حجازی وطن فروش و……. ولی حالا از طرف عباس کارگر جاوید ادعای دیگری می کنی نمی دانم منظورت چیست؟ تا انجائی که من دیدم وخواندم همیشه ارش حجازی گفته شخصی که داشت گریه می کید وکارت بسیجی داشت را مردم گرفتند واو هم گریه می کرد و می گفت نزنید کار من نبوده . من هم یک سئوال از شما می کنم علت حضور عباس کارگر در ان ساعت و در ان محل چیست؟ چرا عباس کارگر که در صحنه بوده حضورش را تائید وعلتش را نمی گوید که قاتل را دیده یا ندیده . شاید نمی تواند اعلام کند که قاتل را دیدم حتما دست وپا گیری دارد.
    ولی خوشحالم که از عصبانیتت کم شده ویواش یواش داریم به یه نقاط مشترکی می رسیم. راستی اگر با عباس کارگر ارتباط داری بهش بگو بهتره که حقیقت را اعلام کند وعلت ها را بگوید

  13. فرهاد گفت:

    من طرفدار هیچکسی نیستم و با هیچکسی هم مرتبط نیستم..فقط می خوام یه کلام حرف حق بزنم بلکه گوش شنوایی باشه…طبق منطق شماباید تک تک افرادی که در صحنه بودند قاتل را دیده باشند ، حتی آقای حجازی..گیریم که “کارگر جاوید” مامور بسیج بوده و در اون لحظه هم در حال ماموریت..این دلیل میشه که اون شلیک کرده باشه و یا حتی قاتل را دیده باشه؟
    مطلب دیگه اینکه: آقای حجازی ، در سایت “فیس بوک”ویدئویی را که در آن “کارگر جاوید” به عنوان قاتل احتمالی معرفی شده را “لایک” می زنند، این چه مفهومی داره؟غیر از اینکه قاتل بودن “کارگر جاوید ” را تایید می کنند؟…پس آقای حجازی: شما هم احتملا قاتلید!

  14. سبا گفت:

    فرهاد خان دو لول
    هیچ کدام افرادی که در انروز انجا بودند مامور نبودند بجز عباس کارگر که حتما برای ماموریتی در ان ساعت و در ان روز انجا بوده بقیه افرادی که انجا بودند که رهگذر بودند .
    بالاخره مابین افراد عادی رهگذر و شخصی که انجا حضور داشته باید تفاوتی باشد .
    در ضمن من نمی دانم لایک یا غیر لایک زدن یک فرد به وطن فروش بودن ان شخص ارتباط دارد یا نه لطفا کمک کنید . هر کس هر چیزی را لایک کند متهم می شود؟

  15. فرهاد گفت:

    شکر خدا شما هیچکدومتون هم نمی فهمید چی میگین، پس مامور بوده!نه بابا! پس قاتل ندا همون “کارگر جاویده”..خوبه شماها کارآگاه نشدین!…هوشتون منو کشته!!!!!!!!!!!!!

  16. سبا گفت:

    فرهاد خان
    من دیگر در این پست چیزی نمی نویسم گویا این وبلاگ اقای حجازی برای ما شده محل اظهار نظر شخصی. چند وقتیه که این وبلاگ را بررسی می کنم ومی بینم که تنها کسی که دارد توهین وبی حساب اظهار نظر می کند شمائید که فکر می کردم می توانم مقداری عینکت را برای دیدن واقعیت بچرخانم
    از جمیع جهات ونوشته های دیگران متوجه شدم که شهادت آرش حجازی را خیلی از خوانندگان قبول دارند وبه این می گویند خرد جمعی در حالی که در مورد نوشته های من وشما هیچ کس دخالتی نکرد واین نشان می دهد که نه نوشته های شما ونه نوشته های من برای مردم ارزشی دارد واین همان چیزی است که می گویند کار خوب در این دنیا ماندگار است کار خوب را ارش حجازی کرده و در تاریخ ثبت می شود بنام شجاعت انسانیت و شرف انسانی هرچند که در زمان وتاریخی اتفاق افتد که جریان حاکم وطرفدارانش دوست وقبول نداشته باشند
    التماس دعا وامیدوارم که حقیقت برای همه روشن ومشخص شود .

  17. هموطن گفت:

    “سبا” ی گرامی،
    شما در کمال صبر و متانت پاسخ “فرهاد” را میدهید و بیش از آن نیازی به دخالت دیگران نیست. جالب این است که “فرهاد” فقط در حال سوال کردن است و از یکطرف به پاسخ های روشن شما و دیگران توجهی نمیکند و از طرف دیگر هم نیازی به پاسخگویی به پرسش های دیگران نمیبیند. البته صد جور تف و انگ و تهمت از قبیل “وطن فروش”، “ضد ایرانی” ….. هم مثل نقل و نبات نثار آقای حجازی و دیگر دوستان میکند و به شیوه نخ نما ی کاملا آشنا شهید نمایی هم میکند: [.برای هیچ خری هم کار نمی کنم..//…شما وطن فروشا همتون همین جورین..وقتی کم میارین ، زود برچسب حزب الهی و بسیجی و سگه و شغاله به طرفتون میزنین..تف تو روی هر چی ضد ایرانی و وطن فروشه…].
    قضیه حقیقت جویی این آقا فرهاد حکایت آن کسیست که کنار جنگل ایستاده بود و شکایت میکرد که اینجا اینقدر درخت دارد که نمیشود جنگل را دید!
    با سپاس از شما، دکتر حجازی گرامی و دیگر عزیزان