لیلا اوتادی، ندا آقاسلطان، پایان نامه، و قصه شهر سنگستان

خبر: “فیلم پایان‌نامه با موضوع جنگ نرم و حوادث بعد از انتخابات به تهیه‌کنندگی روح‌الله شمقدری و کارگردانی حامد کلاهداری جلوی دوربین رفت… یلا اوتادی در نقش ندا آقاسلطان در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کند. دیگر بازیگران این فیلم عبارتند از: داریوش ارجمند، سارا خوینی‌ها، امیر آقایی،‌ محمدرضا شریفی‌نیا، حامد کمیلی، بهاره افشاری، لیلا اوتادی، جمشید هاشم‌پور و میلاد کیمرام. همچنین هادی کلاهداری برادر کارگردان به همراهی تعدادی از مشاوران، فیلمنامه این فیلم را نوشته است.” منبع: کافه سینما

واکنش: صدها وبلاگ در اینترنت حمله به شخص لیلا اوتادی را شروع کردند. در فیسبوک صفحه مخالفان لیلا اوتادی تشکیل شد. سایت بالاترین پر از لینک های رنگارنگ برای حمله به این خانم جوان شد. حملات به وب سایت شخصی این خانم با درج فحاشی های رکیک شروع شد.

نظر من:

ندا آقاسلطان، این دختر جوان و شجاع، روز 30 خرداد 1388 در حین تظاهرات خیابانی به ضرب گلوله ای که از اسلحه ی یک مأمور جمهوری  اسلامی ایران شلیک شد، به قتل رسید.

من به عنوان تنها شاهدی که تا کنون قدم جلو گذاشته و بر شرایط مرگ این دختر جوان شهادت داده است، مورد تعقیب قرار گرفتم، مجبور به هجرت شدم، کسب و کارم را از دست دادم، کتاب هایم ممنوع شد، تهدید به مرگ شدم… فکر می کنم استحقاق داشته باشم در این یک مورد نظر بدهم.

اولا که اول بگذارید خبر صد در صد تأیید شود تا یک وقت بازی نخورید. دوستان عزیزم، لیلا اوتادی زنی 26 ساله است، تقریبا هم سن و سال ندا آقاسلطان. شغلش هنرپیشگی است. هنرپیشه کسی است که در ازای دستمزدی که می گیرد، نقشی را بازی می کند. همه هنرپیشه ها هم به سطح بازیگران تراز اولی مثل عزت الله انتظامی یا علی نصیریان نمی رسند که بتوانند خودشان فیلمنامه را انتخاب کنند. خانم اوتادی هم مثل میلیون ها نفر در ایران، گرفتار تأمین نان شبش است.

در حوادث بعد از انتخابات سال 88، میلیون ها نفر در تظاهرات سکوت شرکت کردند. هزاران نفر زندانی شدند. هزاران نفر دیگر بی خانمان شدند. صدها نفر کشته شدند. در چند ماه اول، شور و هیجان زیادی فضا را گرفته بود. هزاران نفر عکس ندا و سهراب و اشکان را در سراسر دنیا سر دست گرفتند و به خونخواهی او برخاستند. صدا و سیمای فرمایشی ایران هرچه می کرد، نمی توانست در برابر موج افکار عمومی بایستد: دادگاه های نمایشی، ادعاهای واهی، صحنه سازی، اعترافات تحت شکنجه… هیچ کدام اثری نداشت. خشم در دل مردم آشیان کرده بود و مثل آتشفشان در شرف فوران، دودش آسمان را گرفته بود.

و بعد، مثل هر هیجان دیگری، کم کم فرو نشست و رسوب کرد. آن خشم کم کم به بغض مبدل شد. آتشفشان باز فروخفت. چرا که اژدهای خفقان و رعب همه را فلج کرد. مادرانی که فرزندانشان را از دست داده بودند، دست از اعتراض برداشتند. شاهدی دیگر قدم جلو نگذاشت. مردم، گرفتار تأمین نان شب، به سر کارهایشان برگشتند و شب ها باز تلویزیون هایشان را روشن و دلشان را باز به قهوه ی تلخ خوش کردند. دیگر صدای خروشی برنیامد. اعتراضات مدنی هم فروخفت، دیگر کسی اتویش را به برق نزد. دیگر کسی چراغ های خانه اش را خاموش نکرد. دیگر بانگی از کسی برنیامد. به قول اخوان، نفس هایی که از گرمگاه سینه بر می آمد، ابری تاریک می شد و مثل دیوار جلوی چشم های انسان می ایستاد.

ندا آقاسلطان، اشکان سهرابی، سیدرضا طباطبایی، ابوالفضل عبداللهی، محسن حدادی، واحد اکبری، مسعود هاشم‌زاده، ایمان هاشمی، نادر ناصری، فرزاد جشنی، کاوه علی‌پور، حامد بشارتی، بابک سپهر، تینا سودی، مریم مهرآذین، داود صدری، پور کاوه علی، میلاد یزدان‌پناه، علی فتحعلیان، کیانوش آسا، سهراب اعرابی، امیرحسین طوفان‌پور، یعقوب بروایه، بهزاد مهاجر، ترانه موسوی، امیر جوادی‌فر، مصطفی غنیان، رامین قهرمانی، محسن روح‌الامینی، علیرضا افتخاری، فاطمه سمسارپور، محمدجواد پرنداخ، محمود رئیسی نجفی، حمید مداح شورجه، مهدی کرمی، میثم عبادی، ناصر امیرنژاد، پریسا کلی، محمد کامرانی، مصطفی کیارستمی، حسین اخترزند، مسعود خسروی، عباس دیسناد، رامین رمضانی، سعید عباسی‌فر گلچینی، علی فتحعلیان، هادی فلاح‌منش، احمد کارگر نجاتی، بهزاد مهاجر، احمد نعیم‌آبادی، مبینا احترامی، ندا اسدی، سعید اسماعیلی، مرادآقاسی، حسین اکبری، محسن انتظامی، محسن ایمانی، فاطمه براتی، محمدحسین برزگر، جعفر بروایه، سرور برومند، بهمن جنابی، شلیر خضری، فاطمه رجب‌پور، فهیمه سلحشور، حسن شاپوری، علی شاهدی، کسری شرفی، کامبیز شعاعی، وحیدرضا طباطبایی، حسین طهماسبی، سالار طهماسبی، میثم عبادی، حمید عراقی، رضا فتاحی، ایمان نمازی، محمد نیکزادی…

همه فریاد می زدند: مردم ما، از یاد نبرید که ما را چه معصومانه کشتند…

اما حاکم بر قلب مردم، رعب بود، نه عشق…

با حمله به یک زن بازیگر جوان، فحاشی و زیر پا گذاشتن کرامت انسانی خودمان، حقیقت عوض نمی شود. متعجبم که چرا هیچ کس به سازندگان این فیلم حمله نمی کند — هرچند کسی هنوز فیلم را ندیده، شاید هم، خدا را چه دیدید، به بیان حقایق پرداخت…

شجاعت آن است که نه به دیواری به کوتاهی دیوار دختری 26 ساله، که به دیواری به بلندای ابر تاریکی حمله ببریم که چو دیوار ایستاده پیش چشمانمان، برخاسته از گرمگاه سینه ی خودمان. شجاعت آن است که خودمان نشویم اهالی شهر سنگستان.

و شما خانم اوتادی، خواهرکم، هیچ فیلمی از شما ندیده ام. اما امیدوارم در هشتاد سالگی، روزی که جز آنچه کرده اید چیزی برایتان نمی ماند، با به یاد آوردن تصمیمی که برای بازی در این فیلم گرفته اید، آهی تلخ نکشید و آرزوی بازگرداندن زمان را به عقب نکنید. همین آرزو را برای داریوش ارجمند و شریفی نیا و سایر دست اندر کاران این فیلم هم دارم.همین آرزو را برای قاتلان ندا هم دارم، و همین طور برای آمران قتل صدها جوانی که خونشان را برای رؤیای بزرگ یک ملت فدیه کردند. این آرزو را برای ملتی هم دارم که امروز کم کم زیر گرد زمان و روزگار کم کم دارد رؤیایش را از یاد می برد.

خانم اوتادی عزیز، ندا آقاسلطان لحظاتی پیش از مرگش، همان طور که خون از سینه و دهان و بینی اش فوران می کرد، در چشمان من چشم دوخت و بعد به دوربینی که بر صورتش متمرکز شده بود. هزاران سوال در آن یک نگاه نهفته بود و یک خواسته: یادتان نرود که مرا چه معصومانه کشتند! امیدوارم هنگامی که نقش ندای در خون غلتیده را بازی می کنید، این نگاه را به چیز دیگری ترجمه نکنید. چرا که تاریخ هر حرکت شما را زیر نظر دارد.

یا حق،

آرش حجازی

[جمع بندی ماجرا را در پستی دیگر بخوانید]

شما ممکن است این را هم بپسندید

107 پاسخ‌ها

  1. مریم گفت:

    دختره ی وطن فروش …

  2. هوپو گفت:

    سلام.
    مرسی. مرسی که تو این همه جو زدگی آدما ، شما این قدر منطقی حرمت سبز بودنمون رو حفظ می کنید. خیلی خوب گفته بودی.

    “یادتان نرود که مرا چه معصومانه کشتند!” یادمان نرود!

  3. هوپو گفت:

    سلام.
    مرسی. واقعا مرسی که تو این همه جو زدگی مردممون، به خصوص از بعد فاجعه انتخابات، اینقدر منطقی قضیه رو بررسی کردید.
    خیلی خوشم اومد.

    منم امیدوارم یادمان نرود آن همه مظلومیت را.

  4. ali گفت:

    aslan movafegh nistam aghaye hejazi,avalan bazigari mesle khanome otadi be hich vajh mese baghie mardom mohtaje nune shabesh nist,2voman kasi soraghe sazandegane ba film nemire va az una irad nemigire chon age una nasazan yeki dg miad misaze va osulan farghi baramun nemikone ke ki hamchin filmio besaze vali yeki mesle otadi ke esme khodesho honarmand mizare o mikhad ba be dush keshidane in laghab mundegar she be hich vajh karesh tojih nadare

  5. جوالدوز گفت:

    روابط عمومی فیلم “پایان نامه” در پی درج خبری با عنوان لیلا اوتادی در نقش ندا آقا سلطان اعلام کرد نقش اوتادی هیچ ربطی به ندا آقا سلطان ندارد.

    http://www.mehrnews.com/FA/newsdetail.aspx?NewsID=1190275

  6. سینا گفت:

    هزاران سوال در آن یک نگاه نهفته بود و یک خواسته: یادتان نرود که مرا چه معصومانه کشتند! امیدوارم هنگامی که نقش ندای در خون غلتیده را بازی می کنید، این نگاه را به چیز دیگری ترجمه نکنید.

    این نوشتار ستودنی است. تشکر آرش جان

  7. hamed گفت:

    arash aziz hamin alan khabar takzib bazi leyla ootadi dar neghshe neda ra khanadam be shoma dobare babat maghaleye hoshmandanetan tabrik gofte khahesh mikonam nazar manro ke ghablan neveshtam montasher konid

  8. صابر گفت:

    اگه چند تا میزنی باید منتظر باشی چند تا هم بخوری
    به قول شهید بهشتی که به امریکا و غرب خطاب میکنه از دست ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر من هم میگم این تازه اولشه
    باز هم باید بخورید تا بفهمید این راه و رسم مبارزه نیست
    شماها اخلاق مبارزه ندارید و فقط میخواید طرف مقابلتون رو تخریب کنید

  9. عماد گفت:

    مطمئن باشيد آقاي حجازي كه ايشان به نان شبش محتاج نيست … نه ايشان نه بسياري ديگر از اين بازيگرهاي اين سريال … در مورد حمله به دست اندكاران و سازنده هاي اين فيلم خب همه انتظار چنين عكس العملي را داشتند و آدم هايي مانند شمقدري كارش همين است و از اول هم همين گونه بوده .. اگر اين موج هيجاني كه خود بنده كلي به آن فكر كردم كه آيا درست است يا نه شكل ميگيرد به علت عدم انتظار بوده است ..
    من خوشحالم كه هميشه بايد منطقي برخورد كرد ولي اينگونه برخورد كردن كه شبيه پز روشنفكرانه هم هست درست نيست
    بسياري نه پارسال همين امسال هم هنوز دارند هزينه پرداخت ميكنند ..يك هنرمند چگونه ميتواند اعتراضش را نشان دهد؟ در چنين زمان هاييست كه ميتوان هنرمندان كه مهمترين پارامتر هنرمند بودن محبوب بودن است را اندازه گيري كرد . مطمئن باشيد با قبول نكردن بازي در اين فيلم و رد سناريو كه كار معموليست در دنياي بازيگري تنها درآمد يك فيلم را از دست ميداد و مطرح شدن اين خبر بر محبوبتش هزاران بار ميافزاييد.

  10. Reza گفت:

    این حرامزادگان کارشون که با ليلا اوتادی تمام بشه, اونو هم به یک مهره سوخته مبدل خواهند کرد و تقصیر را هم به گردن جنبش سبز خواهند انداخت!!!!!!!!!!

  11. خورشید گفت:

    باید به آقای حجازی با احترام بگیم که آدم ها در برابر انتخاب ها و کارهاشون مسئولند. اگر و فقط اگر خوش باورانه خیال کنیم که هیچ کس حاضر به بازی نمی شد ,هیچ نمی شد, سنگ کوچکی که بود جلوی پای آقای شمقدری و امثالهم. آقای شمقدری که تکلیفش مشخص است. مردم در خیابان ها جان داده اند! عده ای مثل خود آقای شما به تبعید اجباری رفته اند. سخت نیست نپذیرفتن یک نقش.
    و تصمیم این خانوم نتیجه اش از دست دادن محبوبیت احتمالیست! از دست دادن نقش آفرینی در فیلم جعفر پناهی!
    آقای حجازی! مردم قهوه تلخ نگاه می کنند اما یادشان نرفته

  12. elham گفت:

    تکذیب بازی لیلا اوتادی در نقش ندا آقاسلطان از زبان خودش
    http://30mail.net/news/2010/nov/12/fri/5634

  13. صیاد گفت:

    میخوای نقش قاتل ندا رو بدن خودت بازی کنی؟ اینجوری طبیعی تره

  14. با سپاس از رویکرد مناسب شما
    به امید روزهایی دیگر

  15. بهرام گفت:

    اگه تا الان به این نتیجه نرسیدین که آمریکا باید به ایران حمله کنه باید بگم از مردم ژاپن،آلمان،فرانسه و کره جنوبی قطعا باهوشترین.در این مورد اصلا شک نکنید.من فکر می کردم مردم سال57خر بودن.اما ظاهرا الان هم خر به تعداد کافی داریم.همینطور ادامه بدید.سحر نزدیک است.وقتی جمهوری اسلامی بمب اتم رو ساخت سحر رو می کنه تو ماتحتتون.ادامه بدید.جمهوری اسلامی تا آخر این هفته سقوط می کنه.اصلا شک نکنید

  16. سروناز گفت:

    با تشکر جناب حجازی با اجازه در فیس بوک به اشتراک میگزارم

  17. مربعفریاد های فروخفته و دردهای همیشگی گفت:

    همه تنهاییم
    فریاد های فروخفته و درد های همیشگی
    ما پشت گذر زمان مخفی مانده ایم بی آنکه یادمان برود که ها کجا رفتد،چگونه رفتند و ما چگونه فراموش شدیم .. ذهن های خسته و دستهای بسته .. جنگ، چه نرم و چه سخت .. همیشگیست.
    ما سخت و خموده ..

    کشتن و بستن و زدن و فروخفتن

    ما همه نداییم .. همه کشته شدیم ما جوانی ِ خود را رفته رفته در روزگار جوانی باختیم .. ای کاش گویان که اگر چه ها و چه ها..
    اینکه انگشتانمان کجا را و که ها را نشانه ی اتهام می روند، درد است . ابزار و مهره ها آنانی نیستند که نشانه رفتنشان قدری آراممان کند .. همین است که صدای فریاد های دشنام و بیهودگی در میان دیوارهای سنگی ِ بیدادمحو شده اند.

  18. kurosh گفت:

    آقای حجازی عزیز فرزانگی شما قابل تقدیر است. اما به یاد آوری چند نکته لازم می نماید:
    1 . فرمودید “دیواری کوتاه تر از دختر26 ساله” آیا شما زن را “ضعیفه” و قابل ترحم می دانید؟
    2. این چه منطقی است که هنرمند مامور است و معزور؟
    3. بر فرض که ایشان به نان شب محتاج باشند. آیا در این مملکت هیچ منبعی در آمدی باقی نمانده؟
    4. به نظر شخص روشنفکری چون شما فحشا و خود فروشی نکوهیده تر است تا آدم فروشی و وطن فروشی و به سخره گرفتن غرور ارزش ها و نمد های یک ملت زخم خورده(و البته به نظر اینجانب در حال بهبود و گذار)
    5. در تمام جوامع این امری کاملا طبیعی است که نقش فردی در یک فیلم یا اثر در مرکز توجه قرار گیرد.همانطور که یک آلبوم موسیقی بیش از آنکه به نام آهنگساز آن شناخته شود بر شهرت و محبوبیت خواننده می افزاید. چه رسد که به نقش “شهید ندا آقا سلطان”. البته و صد البته که باید کوشید که خیانت ارجمند ها تحت شعاع قرار نگیرد.
    6. بهتر است این اندازه ایده آلیست نباشید. درهمین شرایطی که شما به تشریح آن پرداختید یکی خردمندانه ترین و کم هزینه ترین روش های ابراز مخالفت و زنده نگه داشتن چراغ جنبش بایکوت و مقابله با اوتادی ها و افتخاری هاست. هوشمندی نهفته در ضمیر ملت رافراموش نکنید.
    7. بذر نومیدی افشاندن نشان روشنفکری و فرزانگی نیست.
    امید وار و موفق باشید
    کورش برابری

  19. ابراهیم گفت:

    به نظرم این نقدی صحیح و منطقی است اما اعتراض به این پدیده اعتراض به اوتادی و اوتادی ها نیست بلکه واکنش به زیر پا گذاشتن ارزشهای اجتماعی جنبش سبز است…

  20. حسین کربلا گفت:

    برادر سرفرازم، با نوشته ات سرفرازمان کردی. با بند بند نوشته ات موافقم. فحاشی کار شکنجه گران است نه شرافتمندان. هر کسی آزاد است در برابر حوادثی که گذشت برداشت و اعتقاد خود را داشته باشد. قرارمان (و قرار ندا و سهراب و مهاجر و ترانه و اشکان و آسا و جوادی فر و بقیه آن عزیزان پرپر) جامعه ای دمکراتیک بوده است . با ظالم بستیزیم نه با مظلومی دیگر.لیلا اوتادی و هدیه تهرانی و حتی محمدرضا شریفی نیا، هموطنانی مظلومند. ظالم را فراموش نکنیم.

  21. جواد گفت:

    تاریخ ادامه داره// همینجور تاریخ داره تکرار میشه//

  22. پارسا گفت:

    اینکه از یک شخص که توقع نمی رود به خاطر مشتی ریال دست به چنین کار ننگینی بزند، چنین کاری سر بزند بسیار شگفت انگیز است وگرنه از امثال شمقدری که انتظاری بیش از این نیست و البته جایگاه او و امثال او نیز برای همه روشن است. تکلیف و حساب آنها مشخص است. به هرحال عکس العمل مردم کاملا طبیعی بود. هرچند در برخی موارد چندان خوشایند نیز نبود.

  23. علي گفت:

    در مورد آنجا كه فرموده‌ايد: «و بعد، مثل هر هیجان دیگری، کم کم فرو نشست و رسوب کرد». علتش را من در نبود تشكيلات مردمي مي‌دانم كه بيم فرمانفرمايان نيز از همين سازمان‌ها و تشكلات است. ايشان از تكصداها چندان بيم ندارند.

  24. ایران پادشاهی گفت:

    آرش جانم
    شما اگر برادرتان با یکی از دوستانتان دست به خیانتی علیه شما بزنند از برادرتان دلخور میشوید و یا از آن فرد غریبه؟ خوب .. معلوم است که انتقاد ها بیشتر به سوی هنرپیشکان محبوب خواهند رفت تا به سمت سازنگان معلوم الحال این سناریو .. آرش جان فراموش کرده اید که خانم اوتادی در نقش ندای عزیزمان بازی خواهند کرد و میگویید که خانم اوتادی برای یک لقمه نان شب مجبور است که چنین کند (مگر گرسنه و فقیر است؟).. من میگویم که خانم اوتادی غلط میکنه .. به قول خودت ندا ها و سهراب ها و دیگران جانشان را دادند و آنوقت هر کسی که بخواهد بخاطر نان شب خودفروشی کند؟ پس اگر این …… نیست پس چیست؟

  25. majid گفت:

    آیا هر کسی نون شب ندارد خود فروشی میکند؟ خیلی ها هستند که نون شب اورا تامین کنند!!!!!!!

  26. آفتاب گفت:

    چرا همیشه توی لیست کشته شدانی که مظلومانه به خون غلتیدن، جای امیر ارشد تاجمیر خالیه؟!! اون طفلک دوست صمیمی من بود و در عجبم از این که هم بی گناه رفت و هم بعد از مرگش کسی از اون یاد نکرد…
    در ضمن خانم اوتادی هر چه قدرم درگیر نان شبش باشه، حق نداره شعور مردم رو به سخره بگیره تا نون شبش رو در بیاره.اگه بره سر 4 راه وایسه، خیلی شرافتمندانه تر نون شبش رو در میاره…فاحشگی که فقط به فروختن جسم نیست…پس فروختن روح اسمش چیه خانم اوتادی؟!!

  27. siamak farid گفت:

    با سلام
    با اینکه به شدت و تنفر با ناسزا گفتن به خانم اوتادی مخالفم ولی باید به چند نکته توجه داشت. 1- حساسیت روی ندا بسیار است و وی به شکلی سنبل همه شهدای سبز شده است، طبیعی است که هیچ بی احترامی و توهینی به وی از طرف هیچ کس تحمل نحواهد شد.
    2- درست به دلایلی که برشمردید ، انتظار از کسانی مثل خانم لیلا اوتادی بیش از کسانی چون شمقدری و از این دست جانوران است.لیلا اوتادی دختر جوان و زیبایی است که با شرکت در یک سری از فیلمها هوادارانی کسب کرده است .طبیعی است که مردم از وی انتظار دارند زیبایی و جوانی خود را در اختیار کسانی که می خواهند خون ناحق بر زمین ریخته شده ندا را مسئله دیگری جلوه دهند، نگذارد
    3- احتمال اینکه خبر از جانب بعضی محافل امنیتی برای تست پخش شده باشد وجود دارد و نقش ساندیس سایبری ها را در گسترش فحاشی و ایجاد هیاهو نادیده نگیرید. ارتش موسوم به ساندیس سایبری با هماهنگی با محافل امنیتی روی برخی از خبرها کار می کنند.
    توجه دادن شما به این که باید اول از درستی خبر اطلاع حاصل کرد کاملن درست است
    4- در مواقعی باید برای یک خبر اقدام فوری صورت گیرد و امکان منتظر شدن زیاد نیست و به همین دلیل باید عکس العمل با احتیاط صورت گیرد تا امکان برگشت وچود داشته باشد
    5-با اینکه خبر از جانب شخص خانم اوتادی تکذیب شده ولی به اعتقاد من پروژه آن وجود دارد و حتمن به زودی خبرش را خواهیم شنید
    با آرزوی شادکامی برای شما آرش حجازی عزیز
    سیامک فرید

    3-

  28. roya گفت:

    ممکن که در بعضی‌ از موارد مثل نیاز به پول داشتن این خانوم اشتباهی‌ وجود داشته باشه. یا البته که این فیلم بعد از اینکه مورد تائید جمهوری اسلامی قرار میگیره مسلما واقعیتها رو نشون نمید. ولی‌ موضوع اصلی‌ اینه که ما نباید رفتارهای افراتیگرانهٔ بسیجیهارو داشته باشیم و تحمل مخالفت رو نداشته باشیم. اگه نتونیم یاد بگیریم چطور به صورت سالم و مفید بدون فحاشی مخالفتمنو با کسی‌ یا چیزی اعلام کنیم چطور می‌خواهیم سرنوشت خودمونو در دستمون بگیریم بدون اینکه باز یه گروه به بقیه ظلم نکنه چون نمیدونه چطوری با مخالف کنار بیاد.

    این بزرگترین مشکل ماست الان. اگه این گروه تندرو رفتن آیا گروه بعدی پاشونو جای پای اونها نمیذارن.

    آقای حجازی من از شما برای شجاعتتان در بیان اعتقاداتتون ( درست یا غلط) ممنونم.

  29. hamed گفت:

    شما در صحنه‌ی کشته شدن ندا حضور داشتید درست. تا اون‌جایی که به عنوان شاهد درباره‌ی این واقعه‌ی شوم حرف زدید و اظهارنظر کردید، جای تقدیر و ستایش داره؛ به خاطر شجاعت و شرافت‌تون. اما رفتار و منش شما کم‌کم داره جوری می‌شه که انگار خودتون رو ولی و قیم ندا می‌دونین و در هر مسئله‌ای که مربوط به اون باشه، ورود می‌کنید و در جای‌گاه عقل و دانای کل اظهارنظر می‌کنید. به نظرم به خاطر وجهه‌ی خودتون هم که شده بیش‌تر از این در این‌باره مانور ندید. چون کم‌کم داره شائبه‌ی سوء استفاده پیش می‌آد.

  30. Farnoush گفت:

    Arash khan , kheili khob neveshtin ke faghat nabayd ba In khanoom barkhord besheh o hame az kargardan o baghieh ham bayad dar nazar begiran, vali in khanoom ham bayad bedoneh ke mardom velesh nemikonan, o hich gah khatereh Neda az zehneshon paak nemisheh,

  31. dada گفت:

    ایشون صاحب برند جواهر هستند، فکر نکنم محتاج نون شب باشند!!!!

  32. مهدی گفت:

    بطور کلی موافقم که انسان را نیاید برای کار نکرده سرزنش کرد و بهتر است کمی با احتیاط برخورد کنیم، اما این موضوع برای مردم خیلی غریب نیست، زمانی که دیدند هنرفروشانی مثل شریفی نیا، پروانه معصومی، شهاب حسینی، افتخاری.. به ملت پشت کردند و به دستبوسی قاتلان ندا رفتند فهمیدند که میشود حتی از هنرمند انتظار داشت که شرافتش را در کیسه کند و بفروشد! مردم باور دارند مهم نیست هنری باشی یا نه، مهم نیست که گرسنه باشی یا نه، مهم این است که شرافت انسانی داری یا نه..

    راستش دفاع شما را از خانم اوتادی پای شجاعتتان نمیگزارم! این یکی از فازهای روشنفکریست که اگر فضایی در مخالفت با شخصی ساخته شود و مورد هجوم قلمی و مجازی قرار گیرد، بعضی اشخاص اصطلاحا به حمایت از مظلوم برخیزند و برخلاف جریان ایجاد شده از آن فرد دفاع کنند. من این متن دفاعیه شما را پای متفاوت شدنتان میگزارم!

    این خبر به طور رسمی منتشر شد با یک تیتر جنجالی. خانم اوتادی آنقدر بزرگ نیست که یک جریان سیاسی بخواهد ایشان را خراب کند! در نتیجه سه حالت قابل تصور است: یا خبر را به دروغ برای انتقام گیری شخصی انتشار دادند که مسببین آن که صاحب بنگاه خبری مشخص و معتبری هستند باعث این حمله ها به خانم اوتادیند و باید از ایشان و مردم عذرخواهی کنند. حالت دوم هم اینست که خبر صحیح بوده و انتظار چنین واکنشی را نداشتند و تصمیم به تکذیب گرفتند که در این صورت هم مردم مرتکب خطا نشده اند، حالت سوم هم این است که برای امتحان اذهان عمومی و واکنش های مردم این خبر را دادند تا ببینند اگر سر وصدایی نشد فیلم را شروع کنند. در هر سه حالت مردم حرکتشان صحیح بوده و اگر خبرپردازان دروغ گفته اند خانم اوتادی باید شکایت کند تا آن وبسایت خبری را تعطیل کنند.. امیدواریم که شکایت کنند تا مشخص شود چرا چنین وبسایت معتبری خبر دروغ منتشر میکند!!
    توصیه میکنم این مطلب را هم نگاهی بیندازید:
    http://rahaaie.blogspot.com/

  33. ایران گفت:

    چطوری قاتل فراری؟

  34. علی گفت:

    گمان میکنم نظرتان کمی شبیه به نظر خبرگزاری فارس است و این خبر خوبی برای یک ایرانی آزادیخواه نیست!
    متن خبر فارس:
    بنا بر اين گزارش، با توجه به نگراني جريان فتنه از روشن شدن عوامل اصلي مرگ ندا آقا سلطان، اين جريان از هر تلاشي جهت افشاگري اين موضوع هراس داشته و در همين راستا از روز پنج شنبه 20 آبان با طرح عنوان ليلا اوتادي در نقش ندا آقا سلطان بعنوان يك خبر شوكه كننده، فضاهاي سايبري مختلف مثل سايت بالاترين، فيس بوك، ويكتوريا و … به جريان سازي و خبرسازي عليه اين بازيگر اقدام نمودند، اين امر به حدي پيش رفت كه سايت ليلا اوتادي هك شد و عكس هاي ندا آقا سلطان در آن قرار گرفت. شايان ذكر است كه در سايت‌هاي مختلف نسبت به اين بازيگر توهين‌هاي ركيكي نيز صورت پذيرفته است كه شائبه تسويه حساب‌هاي شخصي را نيز به ذهن متبادر مي‌كند.» در این خبر همچنین آمده: «در پي تماسي كه خبرنگار سينمايي فارس با مسئولان حوزه سينما داشته است، مشخص شد تاكنون فيلم‌هاي سينمايي ديگري با هدف افشاي اهداف پشت پرده فتنه سبز و همچنين افشاي حقيقت مرگ ندا آقا سلطان از معاونت سينمايي مجوز ساخت گرفته‌اند. طبق آخرين اخبار رسيده در يكي از همين پروژه‌هاي سينمايي با هانيه توسلي براي بازي در اين نقش توافق شده است.»

  35. Omid گفت:

    You can find very good pionts out of these comments. It implies that the Green Movement is still alive and nobody can distort it

  36. n گفت:

    اقاي حجازي عزيز در اين قسمت از نوشته تان که فرموده ايد:هرچند هنوز کسي فيلم را نديده شايد هم خدا راچه ديديد به بيان حقيقت پرداخت ادم ياد ان مثل و داستان ان شاالله که گربه باشد مي افتد به خدا
    حقيقت که درهمان فيلم مستند لحظه شهادت ندا مشهود است و همه دنيا هم ان را ديد ان هم حقيقتي چنين معاصر
    ديگر چه نياز به خوش رقصي شمقدري واوتادي و ديگران نان شب ادم هم اجر بشود بهتر از خوردن ان به نرخ روز است ان هم براي ادمي که نه نان اور خانواده ايست و نه هيچ . پس يکي مثل رضا عطاران و همسرشان که در تظاهرات شرکت کردند ودستگير شدند و با مردم بودند نان شب ندارند?

  37. فرشته گفت:

    آرش حجازی واقعا متاسفم از طرف قضاوت کردنت. ژست دموکرات بودن زیادی رو هم دوست ندارم. اگر خیلی دوست داشتید اتوها در برق باشه و آتشفشان هی غل غل کنه بهتر بود از ایران نمی رفتید و مثل صدها نفر دیگه در زندان می موندید. برای زیدآبادی حکمی که داره کم از مرگ نیست. مثل هر روز مردن می مونه. می دونی که خیلی از فعالان سینما بیکار شدن یا نمی تونن کار کنن و به سختی روزگار رو می گذرونن حتما نمی دونی که خیلی ها از همون موقع فقط اشتباهی اونم گاهی دستشون می لغزه روی شبکه های تلویزیون ایران!!!!! ندانسته هیچ نه قضاوت کنید نه حرفی بزنید. برای من هنوز کسی که در ایران شهامت داره و از هر طریقی حتی یه لایک در صفحه ی مخالفان این سیستم اعتراض می کنه شرف داره به هر بحث و استدلال و شخصیت دیگری که نیست و قضاوت می کنه. باقی بقایت

  38. همسفر سبز گفت:

    با عرض سلام خدمت آقای دکتر حجازی

    1.خب از اگر از اعجاز و قدرت نویسندگی شما در تنظیم این متن بگذریم با روح تفکر شما موافقم غیر از آن قسمت که اشاره به الزام تامین نان شب بازیگر به هر قیمتی کرده بودید.

    2. نکته ای که موجوده شایعات کثیریه بعد ز انتخابات رواج پیدا کرد از هر 2 طرف داستان هم این کار پیگیری می شد. و حتی مهندس موسوی عزیز اشاره به دقت در انتخاب اخبار و دقت در صحت اخبار کرده بودند. خبرگزاری های دولت که از به طور از عادت نشر اکاذیب می کنند و اگر روزی چند خبر دروغ تولید نکنند روزشان شب نمی شود. اما در این بین خبرگزاری های مخالف دولت هم به دلیل نداشتن اطلاعات و نبود امکانات و انجام فعالیت به طور مخفیانه نمی توانند اخبار را پوشش دهند. بنده این سوال را دارم که اگر همچین فیلمی حتی قرار هم نباشه ساخته بشه لیلا اوتادی چطور می تونه تکذیب کنه؟ که اگه تکذیب کنه ممکن پیامدهای سو برایش پیش بیاید (مانند ممنوع التصویر شدن)

    فقط باید منتظر شد دید که این فیلم واقعا قراره ساخته بشه یا نه…اگر ساخته شد و همه چیز را وارو نشان داد آقای دکتر عزیز امیدوارم شما آرزو نکنید که کاش همچین پستی را در سایتتون قرار نمی دادید.
    حق یارتون…

  39. مرجان گفت:

    اقای حجازی از سازندگان این فیلم ایراد نمی گیریم چون کسانی هستند که در کشتن مردم دست داشتند و خب رو بازی می کنند . اما از خانوم اوتادی که مثل همه دختران ایرانی از برخورد گشت ارشاد اسیب دیده است و ازادی را حق انسانها می داند گلهمندیم . هنرمند برای مردمش زندگی می کند نقش افرینی می کند نه برای حکومتش . لیلا اوتادی و همه افراد دیگری که نام خود را هنرمند گذاشتند و نقش افرینی کردند با پول همین مردم به اینجا رسیدند و پا روی شانه های همین مردم گذاشتند . ما از انها انتقاد می کنیم چون اینبار می خواهند با خون نداهای این کشور صورت سرخ کنند و نقش بازی کنند. این کار چندش اوری است . انچه در ایران اتفاق افتاد برای مردم ما جنایت علیه بشریت بود . پس باید به قربانیان ان احترام گذاشت که خط قرمز ما نداهها هستند .

  40. یاشار گفت:

    خانم اوتادی بیشترین دست مزد را بین تمام بازیگران ایران داره و برای بازی در هر فبلم حدود 70-60 میلیون تومان پول می گیره حالا شما میگید که این آدم محتاج نان شب است…در ضمن بازیگران سینما با حمایت مردم زنده هستند و اگر حمایت مردمی نباشه پول دیگه براشون ارزشی نداره…مردم ایران هم شاید به خاطره بعضی مسائل هنوز نیان تو خیابونا ولی همه چی مثل قیله و مبارزه به شکلای دیگه ادامه داره…به امید آزادی

  41. مهشب گفت:

    دوست عزیر آرش حجازی
    نان شب خوردن صد البته واجب است برای نمردن و به مبارزه ادامه دادن ولی در مملکتی که اینطوری جوانانش به خاک و خون کشیده می شوند نان خوردن آدابی دارد. دوم همیشه برای ساختن و نو کردن باید تاوان خراب کردن خرابه ها را پرداخت. و سوم اینکه گفتی چرا کسی راجع به کارگردان قضاوت نمی کند برای اینکه امثال شریفی نیا و شمقدری معلوم الحالند و تاریخ و مردم به موقع در مورد آنها درست و حسابی به قضاوت خواهند نشست. و در آخر اینکه اگر برای نان شب مدتی بوقلمون نخوری هیچ طوری نمی شود.
    در پناه دوست

  42. hamed گفت:

    واقعا که به قول ربسپير: وقاحت بزرگترين مشخصه ارتجاع است
    جمهوری اسلامی و مخالفان مرتجع ان دروقاحت گوی سبقت از هم ميربايند
    هيچ عجيب نيست که بعد از اينهمه فحاشی وپرده دری بر مبنای خبری از بيخ و بن دروغ هنوز لجوجانه از به لجن کشيدن انسانی بيگناه دفاع ميکنند و به لطايف الحيل توجيهگر عمل ضد انسانی خود هستند مگر نه اينکه عمال کودتا روز عاشورا وقيحانه به جای پيگيری قاتلان مدعی دزدی ماشين نيروی انتظامی شدند و امران جنايات کهريزک و کوی دانشگاه مورد تشويق قرار گرفتند؟
    تنها تفاوت جمهوری اسلامی با اين طيف از مخالفين در مناسبات قدرت است و انچه بيش از هميشه مرا ميترساند اين است که حال که اين مخالفان دبر سرير قدرت نيستند چنين بی پروا پرده حرمتهای انسانی را مدرند وای به حال ما اگر روزی به هر دليلی اينان بر سرير قدرت بنشينند
    گمان دارم که جمهوری اسلامی عامدانه اخبار کذب را منتشر ميکند تا به مردم بقبولاند که مخالفينش چون خود او پردهدر وهتاکند غافل از اينکه مردم خصوصا در داخل هشيازتر از اينند گه بخاهند غربتيانی را که سالهاست پيوند با سرزمين مادری را عامدانه بريده اند نماينده امال خود کنند که گناه اين دوری بر فاصلههای جغرافيايی نيست که بسيارند غريبانی چون ارش عزيز که با وجد بعد مسافت هنوز ترجمان ارزوها ودردهای ميهن خويشند که گناه اين دوری بر بي ريشگی بی هويتی انان است انان که هنوز چشم بر ياری بيگانگان دوخته و با وجود تجربه اشکار عراق و افقانستان تنها به عشق قدرت منطظر هجوم بيگانه گانند

  43. shad گفت:

    پاسخ دهید
    -1
    shad 2 hours 37 minutes ago
    این موضوع ،موردی پیچده است،ولی‌ من روی این موضوع تاکید می‌کنم و آن اینکه اگر تمامی‌ مردم ،حد عقل از صمیم قلب با جنایت کاران همکاری نکنند ،۳۲ سال این جنایت روی نمیداد.همکاری از صمیم قلب با آنان که انسان را سنگسا ر میکنند ،غیر قابل قبول است.

    و این خانم از صمیم قلب هنر خود را عرضه کرده .اگر این مردم در ۳۲ سال گذشته از صمیم قلب با این حکومت همکاری نمیکردند ،شاید نداها و از جمله این خانم نابود نمیشدند.

    هنر یکی‌ از حوزهٔ‌ها ی اجتماعی انسانی‌ است،که انسان‌ها ،با اشتیاق به آن وا رّد میشوند،بنا بر این ،این خانم یا برای توهین به مردم و یا برای پول این کار را انجام داده .

    ولی‌ من به این آگاه هستم که ممکن است نه این خانم بلکه من و شما اشتباه کنیم و این یکی‌ از مورد‌ها ی مهمی‌ است که باید در نظر داشت . زندگی‌ شامل تصمیمات زشت و زیبا سبت .در هر حال شاید اشتبا ه این بوده که با انتخاب این رول به همکاری قلبی خود صحه گز ا شته .

    شاد—

  44. رضا گفت:

    جالب است! کسانی که در درون زندانند و شکنجه میشوند، به مردم درود میفرستند و این جنبش را نه خاموش و رسوب کرده، که بیدار و زنده میدانند، اما کسانی که کیلومترها دورتر در مبل های استارباکس لم میدهند و قهوه را با کیک پنیر میل میکنند و مقاله شان را مینویسند نظرشان این است که مردم خفه شده اند و چون جرات ندارند بیرون بروند و جلوی دفتر رییس جمهور داد بزنند و کشته شوند و یا شکنجه های سنگین را بجان بخرند در نتیجه عقده ای شده اند و از اوتادی انتقام میگیرند! برادر دکتر حجازی، توهین به اوتادی چه ربطی به خاموشی جریان سبز دارد؟ دکترجان خیلی پیچیده نیست، هرکسی بشنود همان ضرب و المثل قدیمی گود و لنگ یادش می افتد! شما هم اگر خیلی نگران خاموشی هستید و فضای رعب برایتان معنی ندارد بهتر بود در ایران میماندید تا سمبل مقاومت شوید و مثل بقیه کسانی که مانده اند تا در زندان ها شکنجه شوند و شمع وجودشان این جنبش را روشن نگه دارد اندکی روشنی و امید میدادید بجای آیه یاس و نا امیدی..

  45. kamran گفت:

    سخت است فهماندن چیزی به کسی که برای نفهمیدن آن پول می گیرد……………. احمد شاملو

  46. بانوی سبز گفت:

    بجز من
    کسی به این چیزها فکر نمی کند
    کسی این چیزها را نمی بیند
    نمی شنود

    یا اگر بشنوند
    نشنیده میگیرند
    واقعیت را با عینکهای خوش بینانه شان رنگ میکنند
    و وقایع انزجار آور جامعه را
    محو

    در حیرتم که
    وقتی می شنوند زنی از شدت افسردگی
    خودرا به آتش میکشد
    تا چه مدت زجر میکشند؟

    وقتی می بینند جوانی کشته شد
    به جرم در دست داشتن یک کتاب
    تا چند وقت هستند در عذاب؟
    وقتی می شنوند خبر از دختر بچه ای معتاد
    و مادرش هم از احتیاج
    کارش کشیده به فساد
    تا کی میمانَدشان به یاد؟

    وقتی می خوانند که مرد قلدری میکِشَد به تَنِ زنش شلاق
    که چرا چپ نگاه کرده به زن دوم آن الاغ
    تا چه مدت می سوزند از ننگ و عار

    یا اینکه مانند ماهیِ بی یاد و هوش
    تا بگردند گرد تُنٔگ
    همه چیز شده شان فراموش؟

    وقتی سرآمد صبرشان از این دنیای پر گناه
    کجا می جویند پناه؟

    آیا جائی هست بهتر از انزوای ذهنشان؟
    یا برمی گزینند همان جهان کثیف
    نزدیک دارائی و وابستگی هایشان؟

  47. amir گفت:

    برای نابودی یک کشور کافیست کارهای بزرگ را به انسانهای کوچک و کارهای کوچک را به انسانهای بزرگ سپرد

  48. sara گفت:

    midunid, badtarin etefagh ke alan mitune biofte va andak andak ham dare miofte inke ke bein e mardom dare tafraghe ijad mishe va harim e afrad dare shekaste mishe.
    shoma rast migid, gonahi nadarand ke baray e emrar o mash niaz be pool darand , va shoghli mostaghel nadarand, mesl e alireza eftefari mesl e leila otadi va kheili hay e dige. vaghti dolatemun mesl e ye pedar hemaiatemun nemikone, kar be inja ham keshide mishe va che talkhe ke iraniha darand az ham mipashand

  49. alfazl گفت:

    dorood bar shoma ba in mtlabe zibayetan, bashad hameye ma in goone bi andishim!

  50. طلا گفت:

    نان شب به چه قیمت؟ چقدر انسانها کم ارزش شده اند! شریفی نیا: دلقک نابغه هزار چهره آدم فروش سینمای ایران. که یکشبه از اوج به قعر خود را رسانید.